De 5 voornaamste gewoontes voor bloggers

Het lanceren van een blog kan een geweldige en soms ook zeer lucratieve manier zijn van online marketing.

Het is echter geen makkelijke opgave.

Om die reden zijn er veel die een blog van de grond proberen te krijgen en er maar weinig slagen.

Terwijl sommige denken dat het verschil tussen succes en falen bij het lanceren van een blog hem zit in geluk hebben, denk ik dat het een subtiele mix van ijzersterke discipline en de juiste strategie.

Het lanceren van een succesvol blog vergt doorzettingsvermogen en de juist gewoontes. Gewoontes die je in de wedstrijd houden op momenten dat je op het punt staat op te geven.

Zoals je misschien wel weet zweer ik bij het aanleren van goeie gewoontes.

Het ontwikkelen van goede gewoontes is in mijn ogen de sleutel tot succes en in het bijzonder bij het bouwen van een blog.

Bloggen vergt namelijk een brede set vaardigheden en kennis over een grote verscheidenheid van onderwerpen zoals; schrijven, grafisch ontwerp, online marketing en zoekmachineoptimalisatie (SEO).

Zie het als studeren.

Het is niet altijd leuk maar als je eenmaal je diploma hebt, realiseer je je dat het het allemaal waard is geweest.

Datzelfde geldt voor het bouwen, lanceren en onderhouden van een blog. Het vergt een speciaal soort doorzettingsvermogen. Dit vooral omdat je weken, soms maanden geen of nauwelijks feedback krijgt.

Bloggen is een typisch voorbeeld van het ‘door de zure appel heen bijten’ idee.

Je zal namelijk op een bepaald moment een punt bereiken waar je merkt dat dingen veranderen en het moment dat google meer en meer ‘verkeer’ door begint te laten weet je dat je op de goede weg bent.

De weg naar een flexibel schema, een passief gegenereerd inkomen en volledige vrijheid, een situatie dat wij als vrijheidswerkers zeker ambiëren.

Ik bedoel, wat is er nu beter dan te werken op je eigen schema, aan dingen die jij oprecht interessant en belangrijk vindt?!

Precies. En al helemaal als je jong bent!

Toen ik mijn eerste blog begon wist ik, door de juiste strategie en brute werkethiek, voor bepaalde ‘keywords’ binnen een aantal maanden al op de eerste pagina van Google te ranken.

Kun je je voorstellen hoe het voelde toen ik hierachter kwam?!

Ik weet het nog zo goed, het was kerstavond toen ik eens op onderzoek ging waar dat verkeer van google vandaan kwam. Het was totaal onverwachts omdat ik me had voorbereid op minimaal nog eens 3 tot 6 maanden schrijven zonder feedback.

Wat een gevoel!

De reden hiervoor was dat ik een aantal enorm goeie artiekelen had geschreven op ‘keywords’ waar bijna geen concurrentie voor bestond. Supurp!

Vanaf dat moment was de passie echt daar en periode erna wist ik mijn gewoontes rondom bloggen verder te ontwikkelen. Mijn grootste voordeel in die tijd was dat ik enorm leergierig was en alle relevante informatie als een spons opzoog.

Het doel: uitvinden welke tactiek en geheimen er schuilden achter het oprichten van een succesvol blog.

Het antwoord: het ontwikkelen van de juiste gewoontes.

Gewoontes die hen hielpen constant waarde toe te voegen, creatief te blijven en door te gaan waar anderen zouden stoppen.

De voornaamste gewoontes voor een succesvol blog

Natuurlijk zijn er tal van goede gewoontes die je kunnen helpen bij het bouwen van een succesvol blog door bijvoorbeeld creatiever en productiever te worden.

Als we echter kijken naar voornaamste gewoontes, dan versmalt het blikveld aanzienlijk.

Het voordeel van het ontwikkelen van deze gewoontes is dat het schrijven van artikelen die in de kern massa’s waarde toevoegen op een gegeven moment zo goed als moeiteloos zal gaan.

Een van mijn grote voorbeelden is Patt Flynn van smartpassiveincome.com die, nadat hij een gids uitbracht voor de architectuur branche, geweldige resultaten zag ontstaan.

Resultaten die als antwoordt golden voor al de inspanning en harde werk.

Ik ken persoonlijk een aantal succesvolle bloggers uit Nederland en dan heb ik het niet over de hobby ‘lifestyle en food blogs’ van de Instagram jongens en meisje die geen idee hebben wat ze aan het doen zijn.

Nee. Ik bedoel mensen die weten hoe ze van toegevoegde waarde kunnen zijn.

#1: doelen stellen

De eerste is meteen ronduit de belangrijkste gewoonte, namelijk de juiste manier van het stellen van doelen.

Met de juiste manier bedoel ik dat je bewust gaat kijken wat belangrijke zaken en wat urgente zaken zijn en aan de hand daarvan stel je dagelijkse, wekelijkse en maandelijkse doelen.

Het verschil zit hem dus in korte termijn, middellange termijn en lange termijn doelen.

Dagelijks doelen zijn met name belangrijk voor het plannen van blogartikelen, wekelijkse doelen zijn voor mij vaak voor het plannen, schieten en bewerken van video’s voor YouTube en Facebook en maandelijkse doelen met name voor producten en mijn E-boek.

Door doelen op deze manier te stellen, kun je er zo goed als zeker van zijn dat je doelen overzichtelijk, realistisch en haarbaal zijn!

#2: Organisatie

Georganiseerd zijn is in belangrijk in elke industrie, wat je ook doet.

Bij het bouwen van een blog is organisatie in het bijzonder belangrijk door de grote hoeveelheid divers werk dat je te wachten staat.

Ik merk aan mezelf een enorm verschil als ik een aantal dagen achter elkaar veel ‘afleiding’ heb. Zo had ik vorige week veel familie dingen en had ik een vriend aangeboden om hem te helpen verhuizen.

Die dingen horen erbij.

Toch merkte ik een enorm verschil in productiviteit. Momentum is bij het bouwen van een blog blijkbaar een sleutelpunt tot succes.

Organisatie kan je helpen die momentum te creëren en vast te houden!

#3: Plannen

Als de meest simpele en willekeurige doelen zonder planning al lastig te behalen zijn, dan is het bouwen van een succesvol blog ronduit onmogelijk.

Je hebt simpelweg een stappen nodig.

Je zou het kunnen zien als een te bewandelen route waarbij je zonder navigatie onmogelijk van a naar b komt.

Alles wat het waard is te bereiken kost moeite.

Een blog is dat zeker en vergt dus een aanzienlijke hoeveelheid planning op constante basis.

Het consistent planen van urgente en relevante taken is om die reden simpelweg noodzakelijk.

#4: Tijdmanagement

We hebben allemaal dezelfde 24 uur in een dag.

Hoe we die 24 gebruiken, zal er uiteindelijk voor zorgen waar we door de jaren heen staan.

Tijdmanagement is om die reden een voornaamste gewoonte omdat tijd simpelweg de enige acquisitie is die, eenmaal besteedt nooit meer terugkomt.

Het creëren van een effectieve manier in een bepaald managementsysteem is oprecht een aanrader.

#5: Nieuwe contacten leggen

Het leggen van de nieuwe contacten is ronduit noodzakelijk als je succesvol wil worden met je blog.

Door contact te leggen met andere bloggers die in een soortgelijk markt werkzaam zijn kan je op verschillende manieren helpen.

Allereerst is er altijd meer te leren en is er geen beter leermethode dan leren van de fouten van een ander.

Ten tweede kunnen bloggers elkaar zowel aan meer ‘web-verkeer’ als een hogere ‘ranking’ (ordering) in zoekmachines helpen. Dit omdat je in dit geval twee website met gemiddeld ‘vertrouwen’ en ‘autoriteit’ aan elkaar linked. Check Moz.com voor meer hierover: What is Domain Authority?

Tot slot, het bouwen, lanceren en onderhouden van een succesvol blog is, naast de juiste strategie en kennis, wel degelijk afhankelijk van de juiste gewoontes.

Het ontwikkelen van bovenstaande gewoontes is een essentieel punt in het behalen van je lange termijn doelen voor je blog!

Take care,

Tom

 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *