Leren Mediteren In 8 stappen: Een Introductie Tot Meditatie

Meditatie, je hebt er ongetwijfeld van gehoord en dat is niet voor niets en als je er om die reden meer vanaf wil komen te weten ben je hier precies goed.

Leren mediteren is vrij eenvoudig en heeft enorm veel positieve effecten op ons lichaam en onze geest.

Meditatie helpt je innerlijke kracht en alertheid op te bouwen terwijl je ontspant, wat je weer beter in staat stelt om te gaan met stressvolle en angstige situaties!

Ikzelf heb tijdens mijn tussenjaar leren mediteren.

Samen met yoga ben ik er ‘toevallig’ mee in aanraking gekomen en ik merkte als snel dat het me hielp zelfbewuster, energieker en zelfverzekerder te worden en merkte ik dat ik beter in staat werd me te focussen.

Als je ergens nieuw mee bent, zit je altijd met een aantal vragen.

Vragen zoals, waarom is mediteren belangrijk? Hoe leer je het en waar kan ik het beste beginnen? Waar moet ik opletten als ik ga mediteren, welke houding kan ik het beste kiezen en hoe weet ik dat ik het op de juiste manier doe?

Deze vragen ga ik hier voor je beantwoorden.

Waarom Mediteren Zo Belangrijk Is

Voordat ik drie jaar gelden in Ubud, Bali uitvond wat mediteren eigenlijk is, dacht ik dat meditatie iets was dat alleen esoterische hippies en yogi’s deden.

Het leek me vooral een verspilling van tijd voor bijvoorbeeld hippies, die toch de hele dag niets meer te doen hebben dan op het strand chillen in Zuidoost-Azië.

Het was zo’n moment waarbij ik weer helemaal fout zat met mijn snelle oordelen.  

Ik leerde niet alleen dat mediteren geen tijd verspilt, maar ook alle andere positieve effecten van meditatie die ik voor geen goud meer wil missen!

Het maakt om die reden nu deel uit van mijn dagelijkse routine.

’s Ochtens 10 tot 20 minuten met ademhalingsoefeningen om mijn lichaam van een boost zuurstof te voorzien en 10 minuten voor het slapen gaan.

Even tot rust komen van al die denkmomenten van de dag.

Leren mediteren kan je helpen:

  • Stress te reduceren;
  • Angsten onder controle te krijgen;
  • Van negatieve gedachten af te komen;
  • Energieker te laten voelen;
  • Alert en gefocust te worden;
  • En meer zelfvertrouwen en innerlijke kracht te krijgen.

Kortom, je wordt er een mooier mens van!

Op momenten dat je beter in je vel zit en meer energie hebt, krijg je meer voor elkaar. Om die reden is meditatie juist heel effectief en in plaats van een tijdverspilling een goeie investering.

De tijd die je dagelijks in meditatie investeert krijg je terug in de vorm van meer energie, focus en productiviteit!

Ook zal je merken dat je door te leren mediteren leert minder te piekeren.

We zijn er zo aan gewend om constant na te denken over de dingen die we niet mogen vergeten of nog moeten doen, dat we vergeten in het moment te zijn.

We vergeten letterlijk om het moment dat zich voor ons ontvouwt.

Hoe Je Begint Met Mediteren

Dat mediteren een must is mag wel duidelijk zijn.

Dan nu antwoord op de vraag; hoe je begint met meditatie? Wat zijn de do’s and don’ts? Welke houding neem je aan?

Als je aan meditatie denkt heb je, denk je vast aan een boeddhist die in zijn oranje mantel in kleermakerszit en zijn ogen dicht zit je chillen.

Helemaal waar, maar het hoeft niet per se zo te zijn.

Ik heb zelf een week in de Wat Phra Doi Setup tempel in Chiang Mai, Thailand doorgebracht en toen was die boeddhist iemand die ik iedere ochtend als eerste zag tijdens ‘Dhamma talk’.

Maar meditatie kan ook even een moment voor jezelf nemen in trein, onder de douche of tijdens de lunchpauze. Het kan zelfs als je met iemand in gesprek bent.

Mediteren betekent simpelweg dat je een moment van bewustzijn neemt.

In het begin kan dit best lastig zijn. Helemaal omdat we allemaal zo gewend zijn aan de constante stimulus van het leven, onze smartphones en Netflix.

Om die reden kan ik je aanraden om in het begin je uitsluitend de focus te leggen op het mediteren zelf.

“Eenvoud is de ultieme vorm van perfectie” – Leonardo da Vinci

Een Kleine Gids Van De 8-meditatiestappen:

Stap #1: Zoek een geschikte plek

Als je op zoek gaat naar een plek om te mediteren wil je kijken naar een plek waar je op een dagelijkse basis graag tijd doorbrengt.

Een schone en stille plek is ideaal.

Ikzelf heb door de jaren heen een aantal beeldjes, stenen en kristallen uit verschillende plekken van de wereld verzameld en daarmee een ‘spiritueel plekje’ ingericht.

Houdt het vooral simpel en verwijder de dingen die er niet toe doen.

Dit is de eenvoudigste manier om verstoringen tot een minimum te beperken en sinds dat we nu allemaal weten dat spullen niet gelukkig maken is dit in algemene zin sowieso goeie om te onthouden.

Stap #2: Zorg voor rust

Als je jouw ideale plek gevonden hebt, zorg er dan vervolgens voor dat het stil en comfortabele is.

Telefoon uit of in vliegtuigmodus dus.

Zorg er ook voor dat je huisgenoten of partner je niet onderbreken gedurende de meditatie.

Stap #3: Kies een positie

Het kiezen van een positie is iets persoonlijks. Welke positie je kiest is dus aan jou.

Wel wil je ervoor zorgen dat je warm en comfortabel bent. Een yoga mat of een dikke deken kunnen daarbij helpen. Dit geeft je een comfortabele en tegelijkertijd stabiele positie.

In een kleermakerszit op een yoga mat is naar mijn mening ideaal.

Voor de yogi’s en flexibele mensen onder ons, jullie kunnen er ook voor kiezen de halve lotushouding aan te nemen. Daarin zit je met de ene voet op de andere.

Leren mediteren

Als dit allemaal te veel gedoe voor je is kun je ook gewoon een stoel pakken.

Net zoals met de meeste dingen die nieuw zijn, zal het even wennen zijn in het begin. Het zal ook niet meteen mega comfortabel zijn, dat is niet erg, zolang het maar geen pijn doen.

En het belangrijkste van alles is dat je het op een gegeven moment leuk gaat vinden!

Stap #4: Let op je houding

Welke positie je kiest is aan jou. Wel is het belangrijk om bij het mediteren te zorgen voor een rechtopstaande wervelkolom.

Open je borst door je schouders naar achteren te trekken en laat je armen vervolgens in je schoot vallen.

Dit zal ervoor zorgen dat je vrijer kunt ademen, wat een stroom van energie creëert.

Kijk vervolgens recht vooruit, haal een keer diep adem en probeer bij het uitademen elke spier in je lichaam te ontspannen, zonder dat je uit deze houding komt.

Ik weet het, makkelijker gezegd dan gedaan.

Stap #5: Let op je ademhaling

Ademhaling is bij meditatie een essentieel aspect. Dit heeft twee redenen namelijk, zonder gecontroleerde ademhaling is het vrij lastig echt te ontspannen.

Door gecontroleerd en diep te ademen geef je het lichaam als het ware een seintje dat er niets is om voor bang te zijn.

Het lichaam kan pas echt ontspannen.

En daarbij, als je op je focust op het hebben van een diepe ademhaling, is het lastiger je gedachten te laten gaan naar zaken die er op dat moment die toe doen. Minder piekeren dus!

Stap #6: Voordat je begint

Nou zou je denken dat je alles gehad hebt toch?

Bijna!

Het enige waar ik je nog even bewust van wil maken is je ademhalen.

Het is belangrijk dat je door je buik ademt. Dit is namelijk de manier van ademhalen waarin je het meeste volume uit kan halen.

Stel nog even je wekken in, 10 minuten is in het begin ruim voldoende, en controleer nog even je houding.

Rechtopstaande rug, borst open, schouders naar beneden en alles ontspannen.

3, 2, 1, daar gaan we!

Stap #7: De meditatie zelf

Het doel van meditatie is ‘uit ons hoofd’ te komen en ons bewust te worden van de sensatie van het moment.

Na de eerste diepe ademhalingen zal je waarschijnlijk al merken dat je ‘op een andere plek’ komt.

Die andere plek is de bewustwording in het moment.

Wordt je bewust van de lucht die langzaam in en uit je longen stroomt. Besteed aandacht aan elke sensatie, elke tinteling, elk gevoel in je lichaam en blijf je vooral van je ademhaling.

Vroeg of laat zullen je gedachten weer afgeleid worden.

Het is helemaal niet erg als dat gebeurt, kom gewoon weer terug in je meditatie en breng je focus terug naar je ademhaling.

Stap #8: De bewustwording

Het ultieme doel van meditatie is natuurlijk dat je de ‘staat van zijn’ meeneemt in je dagelijkse leven.

Dus als je na 10 minuten het drukken leven weer oppakt, probeer je dan meer bewust te zijn van wat er gebeurt in het moment. Train jezelf in het hebben van die laserfocus!

Rechte rug, stabiele ademhaling en focus op het moment dus.

Oefening baart kunst

Zoals je nu weet is het concept rondom leren mediteren vrij eenvoudig. Het moeilijkste is echter het op een consistente basis te oefenen.

Het moet echt een gewoonte worden.

Mocht je de wilskracht en discipline hebben dit op een dagelijkse basis te doen, dan zal je merken wat voor een geweldig effect die paar minuten per dag op je zal hebben!

Als je denkt dat andere mensen hier ook wat aan kunnen hebben, twijfel dan niet dit artikel te delen!

Namasté

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *