Dé Manier Om Een Online Product Te Lanceren

In dit artikel wil ik het met je hebben over hoe je online een product of service kunt lanceren? Als ik mensen vertel wat ik doe hoor ik vaak dezelfde vraag: “Tom, hoe kan ik het beste beginnen? De reden dat er veel verwarring heerst is dat de meeste mensen geen beginpunt hebben en niet weten wat hun mogelijkheden zijn.

Het eerste wat ik je kan adviseren te doen is het zoeken van een probleem in een bepaalde niche markt en vervolgens beslissen welk product of welke service je het meest geschikt lijkt.

Vraag jezelf simpelweg af “wat wil de markt?”

De focus hierbij moet liggen op de oplossing van het probleem. Er zijn namelijk tal van dingen die je kunt doen maar ik begin meer en meer in te zien dat dit bij verre de meest belangrijke stap is. Zodra je duidelijk weet wat voor probleem je wilt oplossen, is het product of de service dat daarbij past een stuk gemakkelijker te bedenken.

Ik zal je een aantal voorbeelden geven. Onlangs heb ik een online lancering gedaan, waar ik een van mijn producten lanceerde. Tijdens de ontwikkelfase kreeg ik in de gaten dat de training die ik aan het maken was een drietal oplossing bood én dat deze oplossingen op een andere manier naar de markt gebracht moesten worden. Het waren dus die verschillende lanceringen tegelijkertijd voor hetzelfde product.

Een product bedenken is namelijk één ding, het naar de markt brengen is het volgende…

Het belangrijkste element van het verkoopproces voor een online product of service is het creëren van een verkooptrechter ofwel sales funnel. Een sales funnel is niets meer dan een reeks stappen waar een potentiële klant doorheen geleid wordt om zich meer bewust te worden van jouw werk en hetgeen dat je uiteindelijk te bieden hebt. Het hele doel hiervan is de potentiële klant er zeker van te maken dat jouw product of programma de oplossing is voor zijn of haar probleem en dus het vertrouwen geeft om de aankoop te doen.

Wat voor soort funnel je het beste kunt gebruiken om je product online te lanceren?

Ik verwijs tijdens strategiesessies vaak naar funnels als marketing funnels, sales funnels, product funnels of consultancy funnels. Nu kun je in eerste instantie een consultancy funnel gebruiken. In feite kwamen bijna al mijn verkopen uit diezelfde funnel omdat alles wat ikzelf verkoop te maken heeft met consultancy.

Vaak denken mensen dat het online lanceren van een product complete mayhem betekend. Ze moeten dan drie keer per dag op social media posten, bij elk mogelijke podcast aanwezig zijn en tientallen video’s op YouTube publiceren… Maar wat nou als het online lanceren van een product veel eenvoudiger was?

Eenvoudig Een Online Product Of Service Lanceren: Hét Stappenplan

De meest eenvoudige manier voor het online verkopen van jouw product of service is het volgende:

Alles wat ik doe als ik een nieuw online programma lanceer is het creëren van een enorm waardevolle video of webinar via een simpele opt-in pagina, dat is stap #1. Je geeft mensen hier allereerst waarde, met stipt het belangrijkste element voor succes online en ten tweede maak je mensen duidelijk dat ze voor de oplossing van dit specifieke probleem bij jou moeten zijn. Simpel zat.

Dan nu, even een stukje risico management. Als je de eerste stap gezet hebt, kun je gaan testen of dat wat je online wilt gaan verkopen ook daadwerkelijk gewild is. Je gaat hier als het ware met je grote teen aanvoelen hoe warm het water is.

Als ondernemer heb je namelijk maar een beperkte hoeveelheid tijd en geld te besteden en hier optimaal mee omgaan is bij verre het meest belangrijke wat je kan doen. Als je net begint wil je je ideeën dus gaan testen met de markt en niet zomaar iets doen waarvan je denkt dat de markt graag wilt. Dit is een fout die ik nog altijd het meest voor zie komen.

Wat ik je kan adviseren te doen is het creëren van een MVP, ofwel minimum viable product, een concept dat is ontstaan in de software wereld. Dit is stap #2.

Als je dat allemaal gedaan hebt en zeker weet wat de markt wilt én weet dat deze ook bereid is om hier geld voor te betalen, pas dan zet je alles in om het beste product of programma te ontwikkelen wat er op dit moment bestaat voor die specifieke niche markt. Dit is stap #3.

Stel we nemen het consultancy funnel als voorbeeld. Hierbij verkoop je een service en geen product. Het risico management hier zit hem in het filteren van leads en het enkel de kwaliteitsklanten mogelijk maken om zaken met je te doen. Dit zou je bijvoorbeeld kunnen doen door het vragen voor een aanbetaling of iets in die trant.

Ik heb laatst een klant geholpen om zijn funnel zo in te richten dat hij aan de lopende band klanten moest afwijzen en enkel met de mensen ging werken waarvan hij zeker wist dat het een win-win situatie ging creëren. We zijn toen begonnen met een opt-in pagina waarna we ze doorstuurde naar een pagina met de aanbieding in de vorm van een waarde video en sales copy. Vervolgens vroegen we hen om een aanbetaling van € 497,- om daadwerkelijk in aanmerking te komen voor de aanbieding (indien er geen match ontstond werd deze natuurlijk weer teruggestort).

Zo hadden we een situatie gecreëerd waarbij hij alleen hoogwaardige klanten aan de telefoon kreeg. Ongeveer de helft van die potentiële klanten kwamen uiteindelijk in aanmerking voor zijn coachingsprogramma en hij heeft nu een agenda die drie maanden vooruit loopt met werk. Kortom, wanneer je gebruik maakt van zo’n soort funnel, zijn mensen juist blij met je te werken én kun je meer geld voor je services krijgen.

Een klassieke win-win dus.

Het mooiste van allemaal is dat deze consultancy funnel vrij snel en gemakkelijk online kan worden gestart, wat je veel tijd kan besparen. Wat mij betreft is het dé manier om je coaching en consultancy services te verkopen omdat je mensen simpelweg niet meer achterna hoeft te zitten.

Het leuke is dat deze eenvoudige coachingtrechter snel en gemakkelijk online kan worden gestart en dat het u veel tijd kan besparen. Voor mij was de enige manier waarop ik vroeger high-end verkopen deed veel tijd besteden aan het achtervolgen van mensen en het gaan wonen van evenementen om mensen te ontmoeten, relaties te ontwikkelen of mijn eigen live evenementen te leiden. Maar nu realiseer ik me dat ik via deze eenvoudige marketingtrechter die ik heb samengesteld, mensen van hoge kwaliteit aan de telefoon kan krijgen zonder ze achterna te zitten.

Een andere manier om een ​​funnel te gebruiken tijdens een lancering is met een webinar. In mijn eigen business maak ik gebruik van zowel live webinars als een waardevolle video. Stel ik doe een “4 Day Fast Cash Launch”, een lancering die van donderdag tot zondag loopt, is er een grote kans dat ik zondagavond een live webinar doe om degene die nog niet om zijn toch klant te maken. Dit doe ik dan alleen met een online programma.

Je kunt je funnel dus aanvullen met een webinar om je online product of training te verkopen. Wel moet je hier rekening houden met meer werk omdat je hier extra content voor zult moeten maken. Een consultancy trechter met een opt-in pagina, waardevideo en strategiesessie via de telefoon ben je binnen no-time klaar om te gaan!

Wanneer ik enkel een webinar gebruik om een online programma te verkopen, kost dit zeker een of twee dagen aan voorbereidingen. Je kunt dit doen maar het vergt gewoon een beetje tijd en inspanning voor het uitdenken en plannen van het hele geheel.

Een funnel met een webinar kan er als volgt uitzien: een opt-in pagina met een registratie formulier voor een waardevolle webinar. Deze kan live of geautomatiseerd zijn, de keuze is aan jou. Wel belangrijk om te zeggen is dat een live webinar meer impact heeft omdat mensen live vragen kunnen stellen en écht het gevoel hebben dat ze er bij moeten zijn. Een belangrijk element voor als je je pitch doet aan het einde.

Een ander type funnel dat je kunt gebruiken om een online product of programma te lanceren is een product funnel. Een product funnel is het beste te gebruiken bij ‘low-tier-producten’. Het primaire doel van deze funnel is het uitbreiden van je e-maillijst. Een product funnel op één van mijn niche websites ziet er ongeveer zo uit: een opt-in pagina met een waardevolle ‘lead magnet‘ waarna de lead wordt doorgestuurd naar een Masterclass van € 37,-, als ze die kopen krijgen ze een ‘upsell‘ te zien van een van de online trainingen van € 197,- voor € 97,-. Nadat ze dat product hebben gekocht, krijgen ze een gratis coachings aanbieding te zien.

Laten we samenvatten:

  • Een product lanceren is eerst uitvinden wat de markt wilt en dat vervolgens testen met een MVP;
  • Het ontwerpen van een funnel voor het vinden van zeer geïnteresseerde potentiële klanten (leads) die vervolgens enkel kunnen resulteren in waardevolle klanten is een cruciaal element in het verkoopproces van jouw product of service;
  • Je moet exact weten waar je die leads kunt vinden.

Laten we het hebben over nummer 3: het genereren van hoge kwaliteit leads. Hier heb je verschillende opties voor. Een hele goede om mee te beginnen zijn strategische partnerships waarbij partners is een soortgelijke nichemarkt promotie voor je maken waardoor je zeker weet dat je je op de juiste mensen richt. Daarnaast kun je gebruik maken van Google-advertenties, Facebook-advertenties en eventueel LinkedIn-advertenties.

Het is aan jouw hoe je je online product of service wilt lanceren …

Wanneer je net begint moet je weten wat je gaat lanceren en waarom. In het eerste voorbeeld dat ik je gaf, gaf ik je het voorbeeld van een ‘high-end’ coachingsprogramma. In het tweede voorbeeld dat ik je gaf, ging het meer om een online product van € 497,- tot € 1997,-. In het derde voorbeeld ging het meer om een ‘low-tier-product’ van € 37,- tot € 97,- en de strategie hierbij is om een leuke omzetgroei te realiseren terwijl je je e-maillijst uitbreidt. Welke past het beste bij jouw ambities? Het mooie van alles is dat je vrij bent om te kiezen.

Ik hoop dat dit artikel je weer de goede richting in geholpen heeft. Mocht je nog vragen hebben dan hoor ik dat graag hieronder in een reactie en als je dit inspirerend vond zou ik het enorm waarderen als je dit artikel deelt met je ondernemersvrienden! Ik hoor graag van je.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *