Slechte Gewoontes Afleren In 5 Simpele Stappen!

Onderzoek heeft aangetoond dat 40% tot 45% van ons gedrag wordt gestuurd door onze gewoontes.

Bijna de helft van ons gedrag is dus onbewust!

Het is dus helemaal niet gek dat ook jij last hebt slechte gewoonte waar je maar niet vanaf komt…

Of het nou gaat om uitstelgedrag, ongezond eten, te veel geld uitgeven, schelden of iets dergelijks. Vaak herhalen we dit soort slechte gewoontes zonder dat we er zelf erg in hebben.

Dat is jammer en tijd om er wat aan te doen.

In dit artikel ga ik in op de oorzaak van slechte gewoontes en hoe jij met behulp van #5 stappen elke slechte gewoonte kunt breken.

Laten we snel beginnen.

De Beste Strategie Om Van Slechte Gewoontes Af Te Komen

Het begrijpen hoe we beslissingen nemen is de eerste stap in het overwinnen van slechte gewoontes.

Er zijn drie aanwijzingen die over het algemeen bijdragen aan iedere vorm van ongewenst gedrag en door je van deze aanwijzingen bewust te zijn, kun je het patroon doorbreken.

Van de route die we naar het werk rijden, naar het soort eten dat we eten, naar hoe we communiceren, naar wat we doen als we ons vervelen, zijn allemaal primair gedreven door onze gewoontes.

Het is dus geen verassing dat mensen die die slechte gewoontes willen afleren, dit buitengewoon lastig vinden.

Dit komt omdat dit gedrag letterlijk in onze neurale wegen in het brein vastgeroest zit. 

Kortom, het afleren van slechte gewoontes kost tijd en moeite en kan daarom best frustrerend ervaren worden. Je zou het kunnen zien als het gezegde “een oude hond kan geen trucjes aangeleerd worden”.

Het gedrag is zo ingeworteld dat veranderen enorm lastig is.

Dit principe ligt ten grondslag aan het feit waarom het voor mensen met een verslaving zo moeilijk is hiervan af te komen.

Moeilijk, soms enorm moeilijk, maar niet onmogelijk.

Het breken van slechte gewoontes is een helder proces, dat wanneer alle benodigde stappen en elementen aanwezig zijn, buitengewoon succesvol gedaan kan worden.

Vergeet hier niet dat het hier niet alleen het weten van het juiste proces gaat, maar vooral het bewust worden van je gedrag en tijden het proces niet opgeeft.

En hier ligt het probleem…

Maatschappelijke termen kennen geen nuances als het gaat om de definitie in wie we zijn of wat we doen.

We zijn gezond of ongezond. We zijn succesvol of niet succesvol. We zijn atletisch of we zijn het niet, enzoverder. Als maatschappij denken we niet in termen van moderatie; we denken in termen van uitersten.

Het is daarom moeilijk ons gedrag te modereren en de juiste balans te vinden.

Het doorbreken van extremen is moeilijk omdat moderatie voor de meeste een vreemd concept is en vooral als dit gekoppeld wordt aan de dagelijkse stress van ons leven.

Je Bent Je Gewoontes

Ik wil, voordat we ingaan op hoe je jouw slechte gewoontes kan breken, eerst even ingaan op de vraag wat gewoontes eigenlijk zijn.

De beste definitie ik kon vinden komt uit het boek “The Power of Habit” en klinkt ongeveer zo: “gewoontes zijn gedrag dat vaak en automatisch herhaald wordt”

Deze gedragingen zijn vaak diep geworteld in de neurale wegen in ons brein en vormen zogenaamde neurale trajecten die helpen om verschillende delen van het brein in één continu gedrag te koppelen.

Kijk:

Des te meer dit gedrag herhaald wordt, des te dieper het geworteld raakt in de vorm van neurale trajecten en des moeilijker het wordt om een slechte gewoonte vervolgens te breken.

Wat we op een dagelijkse basis doen, definieert de kwaliteit van het leven dat we elk moment ervaren.

Het is enorm belangrijk dat we begrijpen dat we onze gewoontes zijn.

Als we zodra we honger krijgen meteen de neiging hebben een burger met friet te gaan halen, dan is de kans groot dat we ongezond worden en zelfs overgewicht creëren als dit gedrag een gewoonte wordt.

In een geval als deze moeten we ons eerst bewust worden van de verschillende stadia van dit gedrag voordat we het kunnen veranderen.

Aan elke gewoonte zijn drie verschillende stadia verbonden:

De oorzaakis het milieu-, emotionele of fysieke signaal dat voorkomt aan het begin van elke gewoonte. Verschillende factoren kunnen de oorzaak zijn van het uitvoeren van een bepaalde gewoonte, waaronder van een hongergevoel (fysiek), de tijd van de dag (milieu), of een interactie met een groep mensen (emotioneel). In sommige gevallen is het simpelweg verveling, in andere gevallen angst, boosheid of verdriet.

Het gedragvolgt direct na de oorzaak. Dit kan een of meerdere acties zijn die de gehele gewoonte vormen. Hiermee bedoel ik alles van het uit de auto stappen, een kop koffie halen, een sigaret roken, een ritje door de ‘Mac drive’ en vergelijkbare dingen die vaak genoeg herhaald worden om een gewoonte te worden.

De beloningis het gevoel dat zich voordoet zodra het gedrag is uitgevoerd. De beloning hoeft niet per se een fysieke beloning te zijn; het kan ook een emotionele of mentale beloning zijn. Het kan simpelweg een gevoel van voldoening kunnen zijn. Elke slechte gewoonte heeft een soort van beloning, groot of klein.

Door erop deze manier naar te kijken, is een zorgvuldige analyse zo gedaan waarna de omstandigheden een stuk makkelijker te begrijpen zijn.

Het is deze manier van analyseren die ons beter doet laten begrijpen waarom bepaalde slechte gewoontes blijven terugkomen en hoe we ze kunnen breken!

De eerste stap…

De eerste en belangrijkste stap hiernaar toe is hoe logisch ook het bewust worden van de betreffende gewoonte.

Slechte gewoontes breken kost veel moeite maar is niet onmogelijk.

Door de gewoonte te identificeren breng je het van je onderbewustzijn naar het bewustzijn. Ongeacht hoe slecht en/of duidelijk de gewoonte is, onszelf ervan bewust worden is de eerste stap naar het elimineren.

Dus, hoe werkt het?

Simpel:

Neem een ​​vel papier en begin met het specifiek omschrijven van je slechte gewoontes, ongeacht hoe moeilijk of pijnlijk dit is. Denk hierbij aan:

  • Wat is de slechte gewoonte?
  • Wanneer begon de slechte gewoonte eerst?
  • Hoe lang heb je het al gedaan?
  • Hoe heeft het je leven beïnvloed?
  • Heeft het je ongezond of te dik gemaakt, in de schulden gewerkt, ongelukkig of iets anders?

Door het te belichten breng je het uit je onderbewustzijn naar je bewustzijnsgebied. Wees bij het beantwoorden van deze vragen specifiek.

Hoe specifieker je bent, hoe beter.

Dit is een essentiële stap, ongeacht hoe moeilijk of pijnlijk dit is. Zodra je dit helder hebt is het tijd voor stap twee.

Stap # 2: Vind de oorzaak

Nu je weet wat je slechte gewoontes zijn, je ze specifiek beschreven hebt en ze onder je bewustzijn hebt gebracht, kun je de ernst van de situatie precies inschatten.

Wat je je vervolgens moet afvragen is; wat is de oorzaakvan deze slechte gewoonte?

Komt het voort uit een bepaalde gebeurtenis zoals een ongeluk, een gebroken relatie of een andere emotionele levensveranderingsperiode aan voorafgegaan.

Door het identificeren van de oorzaak kom je zo dicht mogelijk bij de bron.

Je kent het vast wel van jezelf of mensen om je heen die gezond willen zijn maar net te vaak valspelen, altijd alles op het laatste moment doen, een achterdochtige of negatieve houding hebben tegenover anderen, je snapt mijn punt.

Geen ideaal gedrag en als we ervan af willen komen moeten op zoek gaan naar de sensatie die ten grondslag licht van de slechte gewoonte.

Het doel hierbij is uitvinden welke momenten de neiging tot dat slechte gedrag veroorzaken. Is het tijdens het autorijden, rond de klok van 4 op kantoor of thuis na het werk.

Vaak is er een soort patroon te vinden en ga na wat je op zo’n moment voelt.

Het vinden van deze signalen is een cruciaal onderdeel in het proces van het breken van een slechte gewoontes omdat het ons in staat stelt om te bepalen wanneer, waar en op welke manier slechte gewoontes worden getriggerd.

Het kennen van het gedrag is één ding, precies weten wat er aan het gedrag ten grondslag ligt is een tweede en dat brengt me bij de derde stap.

Coaching tip: De oorzaak van slechte gewoontes ligt vaak ver in het verleden maar weet ons vaak op een dagelijkse basis negatief te beïnvloeden. Omdat we er in het verleden me weg kwamen verwachten dat dit blijft gebeuren maar op een gegeven moment zullen ons talent, goede gene of geluk op zijn.

Stap # 3: Identificeer je beloning

De derde stap is identificeren van beloningen die het gevolg zijn van het gedrag van een bepaalde slechte gewoonte.

Onthoud dat elke slechte gewoonte een beloning heeft, in de vorm van zowel een fysieke beloning als een emotionele beloning.

Dus, wat is jouw beloning voor je slechte gewoonte?

Als je rookt, kunnen het de fysieke gevolgen zijn voor roken, dat wil zeggen een vermindering van stress, een sensatie van ontspanning, enzovoort.

Als het een gewoonte is om te veel te eten, dan kan de beloning op beide manieren voorkomen.

Een fysieke beloning in het geval dat het eten een algehele smaaksensatie geeft en een emotionele beloning door het feit dat het specifieke neurotransmitters in het brein vrijlaat die een goed gevoel veroorzaken.

Zijn het de negatieve denkpatronen waardoor je jezelf in de comfortabele zone laat zitten.

De beloning hiervan is een lekker veilig gevoel maar het brengt je aan de andere kant natuurlijk niks dichterbij het leven van je ideale leven.

Of is het toch het uitstellen van belangrijke taken.

De beloning van uitstelgedrag is met dit feit simpel te begrijpen. Onthoud dus altijd dat het brein langs het pad van de minste weerstand gaat, waardoor uitstelgedrag een veel voorkomende gewoonte is.

Door het uitstellen van een bepaalde taak, hoeven we er niet meer over na te denken en dat geeft rust.

Door de bijbehorende beloning van een bepaalde gewoonte te identificeren, kun je de gewoonte breken, zonder deze beloning te verliezen.

Stap 4: Draai de rollen om

De volgende stap in het proces is het omdraaien van de rollen rondom je slechte gewoontes.

Neem een kijkje naar de gewoontes die jij wilt veranderen.

Sinds je ze hebt gedefinieerd, de oorzaak gevonden hebt en weet welke beloning er aan vast hangt, is het nu zaak de slechte gewoonte om te ruilen met een goeie gewoonte met een soortgelijke beloning.

Stel je verlangt iedere dag zo rond een uurtje of drie tijdens het werk naar zoetigheid.

De oorzaak kan in dat geval verveling zijn en de beloning een voldaan gevoel op zowel fysiek als emotioneel niveau.

Om de rollen om te kunnen draaien, moeten we het gedrag van het eten van bijvoorbeeld een chocoladereep vervangen door iets vergelijkbaars, bijvoorbeeld pure chocolade, fruit, een notenreep of een ander gezond alternatief.

Ik weet dat dit klinkt als gezond verstand, maar het herhalen van dit nieuw en goed gedrag meer vergt inspanning en doorzettingsvermogen dan dat het in eerste instantie lijkt.

In het begin vergt dit het een en ander aan planning maar als het eenmaal in je systeem zit is het een eitje, dat is de kracht van gewoontes als je de rollen omdraait.

Stap # 5: De aanhouder wint

Studies hebben aangetoond dat het tussen de 19 en 254 dagen duurt nieuwe gewoontes te vormen.

Het varieert per persoon op basis van tal van factoren, maar over het algemeen is er een verband te zien tussen de frequentie van herhaling en de periode dat een slechte gewoonte zijn biezen pakt.

De aanhouder wint geldt ook bij het breken van slechte gewoontes.

Door het vaak genoeg herhalen van een bepaalde actie, kan elke denkbare gewoonte gebroken worden is waar het op neer komt.

Het is goed om hierbij gebruik te maken van momentum.

Het begin is het belangrijkst aangezien we als mensen snel de neiging hebben door te gaan met iets waar we aan begonnen zijn.

Dit wordt ook wel momentum genoemd, een voorwerp dat in beweging is, is moeilijker te stoppen.

Dat in combinatie met een gezonde dosis doorzettingsvermogen, maakt je niet te stoppen in het breken van slechte gewoontes!

Boks, Tom

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *